کد مطلب:45145
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:76
معناي كشتزار بودن زنان در آيه 223 سوره بقره را توضيح دهيد.
قبل از پاسخ، ذكر دو مقدمه لازم است:
1- در آيات احكام و مسائل فراواني درباره مسائل زناشويي و روابط زن و شوهر بيان شده است، مانند ازدواج و همسر گزيني، حقوق زنان مانند مَهر، طلاق، مسايل زناشويي و... .
2- در سراسر قرآن براي فهم بهتر موضوع و رسيدن به مطالب، از تشبيه و تمثيل استفاده شده است، همان طور كه ما انسانها از اين شيوه استفاده مي كنيم. در هر زباني، ضرب المثل هايي دارند كه به كار ميگيرند خداوند نيز در بسياري از آيات براي فهم بهتر انسانها از اين گونه روش بهره گرفته است. در آيات قرآن حقايقي مانند اعمال خير و شايسته، سخنان نيكو، معاد و قيامت و... به صورت تشبيه و تمثيل بيان شده است كه بايد براي فهم آيه و مقصود گوينده به جهت مشابهت توجه داشت.
حال در اين آيه زنان به كشتزار (مزرعه) تشبيه شدهاند كه آيه را توضيح مي دهيم تا زمينه ايراد از بين برود:
أ) در يك نگاه كلّي قرآن را كتابي مي توان يافت كه در هر موردي بهترين عبارات را به بهترين وجه به كار برده است، به طوري كه بزرگترين ادباي عرب نتوانستند همانند آن را بياورند. در تاريخ يافت نميشود كه در مورد تعبيرات و مضامين قرآن، تمسخري صورت گرفته باشد، بلكه همواره زبان به ستايش گشودهاند. ما ناآشنايان به زبان عربي بايد ضمن رجوع به متخصصان زبان عربي، از اين تعبيرات اطلاع حاصل نماييم.
ب) آيه با اين تعبير، جايگاه زن و ضرورت وجود جنس مؤنث را در اجتماع انساني گوشزد مي كند و بيان مي دارد كه زن صرفاً ابزاري براي دفع شهوت جنسي نيست، بلكه يكي از دو ركن اساسي براي حفظ نسل بشري است. از باب تشبيه زن را به كشتزار تشبيه نموده است؛ زيرا براي بهره وري مناسب از زمين، بايد قبل از كشت، شرايط لازم آن فراهم باشد.
رَحِم زن كه پرورشگاه طفل و انسان است، بايد شرايط خاصي داشته باشد و از آلودگيها پيراسته باشد.
انساني كه بذري در زمين ميكارد، سعي مي كند آن را از هر گونه امور زيان بخش و علف هرز حفظ نمايد و آن را تخريب نميكند. اين آيه به خوبي مي فهماند در امور زناشويي (كه مسئلهاي طبيعي ميان انسانها است)، نبايد از روشهاي غلط و مخرّب در مورد زن استفاده كرد. مرد نميتواند هرگونه كه دلش خواست (حتي به قيمت ضرر و زيان به زن) در امور زناشويي و مقاربت رفتار نمايد، همان گونه كه با زمين خود (كه محصول سالم و پربار به عمل مي آورد) هيچگاه چنين كاري صورت نميدهد. اين مسئله كاملاً طبيعي با يك تمثيل زيبا بيان شده است.
هم چنين با توجه به اين كه وظيفه رشد و تكامل اوليه در خلقت بر عهده زن نهاده شده، به كشتزار تشبيه شده است. حال چرا اين تعبير زيبا نگاه ابزاري و بهره برداري مالكانه نام نهاده شده است؟! امّا نگاه سكس و مبتذل غرب نسبت به زن و آزارهاي جنسي و برخوردهاي خشن و استفاده ابزاري براي تبليغ كالاها، حقوق بشر تلقي مي شود؟! آن هم نه همه زنان بلكه زنان جوان و زيبا كه برچسب تبليغي كالاهاي غربي اند، كه سود آن به جيب كمپانيهاي بزرگ سرازير مي شود. البته اين مسائل عجيب نيست، چرا كه در زمان حاضر از دموكراسي دم زده مي شود و ديكتاتوري و فاشيسم ظهور مي كند و آزادي و رد زبان ابر قدرتها است، ولي در عمل سايه شوم اسارت و بردگي بر بشر چيره است! آنچه در عراق مي گذرد، نمونه عيني است كه با اسم آزادي و دموكراسي، به نسل كشي مشغول هستند!
3- نكته مهم ديگر اين كه هيچگاه تمام وجود زن كشتزار محسوب نشده است، بلكه در مورد جزء خاصي از وجود زن كه وسيله توليد و تداوم نسل بشر است، چنين تعبيري شده است.
در حالي كه آيات بسيار ديگر به موضوع شخصيت انسانها (كه زن نيز در آن با مرد مشترك است) مي پردازد. شخصيت حقيقي زن و مرد حقيقتي است فراتر از اين مسائل و انسانيت به فهم و شعور و عقل و ايمان است. پس تعميم ناروا از آيه وموضوعي مربوط به يك بخش از وجود زن است، به تمام و جود او، مغالطه و سفسطه بوده و كاملاً مردود است و ايراد نگاه ابزاري بي مورد است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.